Radio Badúa

Nas últimas décadas moito se ten falado da introdución das denominadas TIC no eido educativo. O acceso ás novas tecnoloxías na escola haberían de marcar un antes e un despois no proceso de ensinanza-aprendizaxe. Agora, empeza xa a incorporarse o termo TAC, Tecnoloxías da Aprendizaxe e do Coñecemento. Como apunta Sancho (2008 p.20) esta modificación é moito máis que o simple cambio dunha vogal. Mediante as TAC as novas tecnoloxías convértense nun recurso para a aprendizaxe, un axente de innovación educativa e uns instrumento de inclusión dixital.

A chegada de internet ás nosas vidas supuxo un grande avance no tratamento da información e en vernizar cun carácter didáctico e lúdico a adquisición de certos coñecementos. Ao mesmo tempo, serviu para relegar tecnoloxías menos recentes pero que ben poderían aproveitarse dentro das aulas con obxectivos ben definidos. Unha destas tecnoloxías é a radio.

Tempo pasou dende aquel 14 de novembro de 1924 en que, ás seis e media da tarde, a voz de María Sabater inauguraba a radio no noso país dende a súa primeira emisora, Radio Barcelona EAJ 1. Cen anos contemplan, polo tanto, a labor social que este medio trouxo e que aínda hoxe pode supor unha excelente ferramenta educativa (Adell e Castañeda, 2012, p.14), e neste tempo sempre soubo adaptarse evitando ser fagocitada por outros medios como a televisión. E dada a facilidade que a súa introdución na escola pode ser, é unha mágoa que esta non se abrira a todas as vantaxes que o medio ofrecía.

O século XXI, tal e como indica Carbonell (2001, p.1-2), non pode volver a vista atrás cara unha escola ancorada no pasado que se limitaba a ler, escribir, contar e recibir pacificamente un baño de cultura xeral […] Hai que, pensar na escola do presente futuro e non do presente pasado. As novas tecnoloxías abren un camiño innovador que a educación non pode esquivar. Agora ben, nesta época de adicións ás pantallas cómpre facer unha reflexión sobre que tipo de tecnoloxía é a máis axeitada á hora de axudarnos a ensinar. Michel Desmurguet  (1965, Lyon) Doutor en neurociencia e director de investigación do Instituto Nacional da Saúde de Francia, alerta das consecuencias que o abuso de internet ten nos nosos fillos e fillas. Tal e como indica, “Nos países occidentais os nenos menores de dous anos pasan diariamente case tres horas diante dunha pantalla, entre os oito e os 12 anos están case cinco horas ao día, dos 13 aos 18 anos o seu consumo roza as sete horas diarias... Se sumamos todo o tempo que un rapaz pasa entre os dous e os 18 anos diante dunha pantalla equivale a 30 anos escolares…” Tal vez poderíamos pensar que os centros educativos deberían buscar alternativas ás pantallas, que por moito software educativo que propoñan non deixan de ser unha prolongación do que os nenos e nenas atopan nos seus fogares. Un recente informe da Comisión Europea destaca que un dos principais obstáculos para a dixitalización dos colexios é a "escasa competencia dixital dos estudantes". E un amplo estudo da Universidade de Stanford conclúe que a capacidade por parte dos membros da xeración dixital de extraer información dispoñible en internet é terriblemente baixa. Os datos amosan que o uso das pantallas ten un enorme efecto negativo na intelixencia e o desenvolvemento dos rapaces.

E é aquí onde a radio pode postularse como unha alternativa máis sensata.

Segundo o seu contexto histórico pódese observar como a mediados dos 80, moitos colexios introduciron o formato para un rango que abarcase a comunicación na súa localidade, había diversidade de contidos e normalmente as emisións realizábanse en horario de extraescolares. Foron poucos os que a incluíron no seu centro, nalgúns casos pola dificultade do manexo, outros por problemas do investimento inicial e noutros directamente porque o profesorado non confiaba nin cría nos resultados da súa aplicación.

Coa chegada de internet xurdiron opcións máis sinxelas e baratas de facer radio. A radio comeza a xogar coa rede a través de webcastings e do nacemento dos podcast. Isto posibilita tender unha ponte entre a escola e a radio que debe ser aproveitada como a alternativa que citabamos antes. Tal e como indica Jiménez (2011, p. 299) “é unha posibilidade para que a sociedade máis próxima ao centro se implique na educación dos seus individuos”. É dicir, para xerar lazos entre a comunidade educativa que sexan de proveito no proceso de aprendizaxe dos cativos. O principal obxectivo será, sen dúbida, mellorar a práctica educativa docente e a evolución pedagóxica nos procesos de ensino, mais ao mesmo tempo, de forma tanxencial, as pontes que se establezan entre os diferentes estamentos da comunidade reflectirán nun beneficio na educación dos nosos fillos e fillas.

A sociedade avanza e con ela o volume da información que todos nós manexamos no día a día. Resulta imprescindible que, desde a escola, se lle aporten aos rapaces ferramentas que podan usar para abordar estes datos de forma axeitada. Neste caso, a radio permite contribuír a un mellor tratamento da información e á construción de persoas con xuízo crítico para poder participar de forma activa na sociedade na que viven.

Radio Badúa nace coa pretensión de ser un espazo de socialización e aprendizaxe onde todo estea ao servizo da comunicación, a participación e a interdisciplinariedade. Os contidos, a imaxinación, as habilidades… terán unha fiestra neste medio de expresión que debe adquirir, ademais, un carácter integrador. Todas as áreas do currículo, especialmente as linguas, vertebrarán este proxecto onde enlazar espírito crítico e creatividade coa misión de formar bos cidadáns do futuro.

Radio Badúa nace coa ambición dos proxectos que se deseñan con paixón e así mesmo coa humildade dos primeiros pasos. O noso desexo é que nos vindeiros anos remate sendo unha dos eixos vertebradores do centro e un elemento de innovación que alimente os nosos desexos de mellorar cada día a educación que impartimos.

Benvidos a esta radio.

Benvidos a Radio Badúa.